DİJİTAL PAZARLAMA
Dijital Pazarlama
1990’ların sonu ve 2000’lerin başındaki dijital pazarlamaya yönelik ilk yaklaşımlar, önce dijital pazarlamayı geleneksel pazarlama araçlarının ve stratejilerinin internetteki bir izdüşümü, ardından da geleneksel pazarlamanın bir alt kolu olarak tanımladı ki bunlar tamamen yanlış yaklaşımlardı. Pazarlamanın doğasından gelen büyük kesişim noktaları olmakla beraber dijital pazarlama, markaların hedeflerine ulaşmak için kişiselleştirme ve kitlesel dağıtımı bir araya getirebildiği sihirli bir oluşumdu. Teknolojinin gelişmesi bu oluşumu dünyadaki her eve soktu.
Aralık 2021 verilene göre dünya nüfusu yaklaşık 8 milyar, tekil cep telefonu kullanıcı sayısı 5,5 milyar, internet kullanıcıları 6 milyar, aktif sosyal medya kullanıcı sayısı ise neredeyse 5 milyar. 16-64 yaş arası günlük İnternet kullanımı ise tam 7 saat!
Magna Dijital Pazarlama olarak kurulduğumuz tarihten beri “dijital pazarlama” terimini yalnızca “web sitemiz” veya “Facebook sayfamız” olarak kullanan pazarlamacılar ve işletme sahipleriyle karşılaşıyoruz. Bu yaklaşım, yönetilen araçların kapsamını ve etkisini sınırlıyor, üstelik uygun şekilde yönetildiğinde erişilebilecek fırsatların kaçması anlamına geliyor.
Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?
Yukarıda da değinildiği üzere, “Dijital Pazarlama Stratejisi”, doğru hedeflere ulaşmak için hangi çevrimiçi pazarlama kanallarını nasıl kullanmanız gerektiğini belirten bir çerçeve sunar. Ardından hazırlanan eylem planı (bu plan çoğu zaman “dijital pazarlama planı” olarak adlandırılır), bu strateji dahilinde çevrimiçi pazarlama stratejinizi başarıyla oluşturmanıza ve başlatmanıza olanak sağlar.
Dijital pazarlama planı, şirketin dijital ortamdaki nihai hedeflere ulaşmak için ara hedefleri belirleyen, aksiyonların hangi kanalda, hangi araç ile, nasıl, ne zaman, yapılacağını tanımlayan, dijital pazarlama stratejisine uygun bir aksiyon planıdır.
Basit bir örnek vermek gerekirse, Linkedin kanalının kullanılması, buradaki nihai hedef kitle, nihai amaç ve ulaşılacak sonuç, bu kanalda harcanacak bütçe ve zaman dijital pazarlama stratejisinin konusudur. Dijital pazarlama planı ise, Linkedin için ayrılan bütçe doğrultusunda, hangi aylarda, hangi kampanyalarla, hangi reklam modelleriyle, hangi içerikle, ne şekilde ve ne sıklıkta paylaşımlar yapılacağını belirler. Yani çerçeveyi strateji belirler, bu çerçeve içerisinde neler yapılacağını da dijital pazarlama planı.
Bir dijital pazarlama faaliyeti yürütmek için dijital pazarlama araçlarını ve platformlarını iyi tanımak gerekir. Aynı örnek üzerinden gidersek, Linkedin bir platformdur, burada yürütülen reklam çalışması ya da hesap yönetimi de bir dijital pazarlama aracıdır.

